Avisera ett enstaka medlemkap

Om en enskild person hör av sig och vill bli medlem eller förnya sitt medlemskap finns flera alternativ.

Alternativ 1 – Hänvisa till er webbplats

Ett uppenbart sätt är att hänvisa personen till er egna webbplats där ni placerat en ”Bli medlem-knapp” som är kopplad till vår tjänst.

Alternativ 2 – Visa en QR-kod som pekar på vår tjänst

Om ni exempelvis presenterar er på en mässa eller bjuder in till en förläsning så vill ni kanske enkelt fånga upp nya personer som vill bli medlemmar. Då kan ni skriva ut en QR-kod som leder direkt till medlemsregistreringen i vår tjänst. Besökarna kan då skanna koden med sin mobil, registrera de uppgifter ni efterfrågar och betala för medlemskapet. Om de betalar med kort eller Swish så kan de slutföra allt på stående fot.

Alternativ 3 – Hjälpa intresserade via det publika gränssnittet

Om ni har funktionärer som skall hjälpa till att registrera medlemskap så kan de göra det via det publika gränssnittet utan att själva vara inloggade. Fördelen är att ni inte behöver dela ut några inloggningsuppgifter och den som hjälper till behöver inga instruktioner utan behöver bara klicka på en länk och fylla i de uppgifter som efterfrågas i ett webbformulär.

Det spelar heller ingen roll om ni har egna anpassade medlemsfrågor, familjemedlemskap eller annat eftersom det kommer in i det publika anmälningsflödet.

Alternativ 4 – Registrera från admingränssnittet

Om den som skall hjälpa till har inloggning till admingränssnittet och grundläggande kunskap om tjänsten så är detta det mest flexibla sättet.

Börja med att skriva den nya medlemmens namn i sökrutan uppe till höger. Får ni ingen träff så klickar ni på ”Ny individ”. Mata in de personuppgifter ni har fått och spara.

Om ni har ett anpassat medlemsformulär med egendefinierade fält eller frågor som påverkar priset behöver ni skapa ett nytt medlemskap och fylla i uppgifterna innan ni kan fortsätta med nästa steg. Har ni inte det så kan ni skippa detta moment.

I högermenyn på personprofilen klickar ni på ”Skriv meddelande” och väljer ”Medlemskap, betalinfo”. Ni kan välja att skapa meddelandet för e-post eller för utskrift.

Granska det föreslagna meddelandet och justera vid behov. Skicka med e-post eller spara och skriv ut.