Swish Handel
Eftersom CogWork är teknisk partner till Swish så är det väldigt enkelt för er att addera betallösningen Swish Handel med ett eget Swishnummer och med insättning direkt till ert eget bankkonto. Insättningen sýns på ert egna bankkonto bara sekunder efter att er kund signerat betalningen i sin egna Swish-app.
Kontakta er egna bank
Det första ni behöver göra är att kontakta er egna bank om att addera tjänsten Swish Handel med CogWork AB som teknisk leverantör. Hos de flesta banker kan ni beställa tjänsten Swish handel direkt från Internetbanken.
Bankerna måste kontrollera att webbshoppen uppfyller alla krav som ställs av Swish för att få ta betalt med Swish Handel på webbplatsen. Några saker som krävs är att säljarens organisationsnummer och kontaktuppgifter visas tydligt innan köpet liksom att köp-/bokningsvillkor presenteras och uppfyller de lagkrav som finns. Ni behöver alltså först se över de bokningsvillkor ni har inlagda i systemet och att övriga krav är uppfyllda. Ni hittar alla villkor längst ned på denna sida.
Se till att ni har något som är bokningsbart i er webbshoppen som ni kommer åt via vårt system. Plocka sedan fram en bokningslänk och ge den till banken. Om ni är en förening är det enklast att hänvisa till medlemsanmälan.
I normalfallet kan ni eller banken välja oss som teknisk leverantör via en lista som banksystemet automatiskt hämtar från Swish. Om det inte är möjligt så är vårt nummer som teknisk partner 9874679286.
Vi får information från Swish och lägger in Swish-kontot
När banken gjort sitt och Swishnumret är klart att användas så får vi som leverantör direkt information om det. Vi lägger då upp det i systemet och meddelar er att det är klart. Räkna med att det tar en arbetsdag från det att Swish meddelar oss att Swishnumret är redo.
Om ni vill lägga in det på egen hand
Även om vi rekommenderar att ni låter oss lägga in Swishkontot så är det även möjligt för er att göra det helt på egen hand. Var då väldigt noga att testa att allt fungerar innan ni väljer att visa det för era kunder.
Koppla till ett bankkonto
Ni kan styra inbetalningar från Swish handel till ett befintligt bankkonto eller öppna ett nytt bankkonto i samma bank för alla inbetalningar från Swish handel. Det bankkontot som Swish handel går bör också finnas upplagt i vår tjänst som ett eget bankkonto.
Visa bankkonton (inloggning krävs)
Håll swishnumret hemligt
Tänk på att det Swishnummer ni får måste hållas hemligt för era kunder eftersom eventuella direktinbetalningar till Swishnumret inte kan hanteras automatiskt.
När ni fått klartecken från banken så lägger in uppgifterna i systemet
Öppna swishinställningar (inloggning krävs)
Lägg in ert nya Swishnummer i systemet och tänk på att bankkonto och verifikationsserie blir rätt. Finns inte bankkontot upplagt hos oss behöver ni lägga upp det.
Bokföringskontot hämtas i första hand från bankkontot som inbetalningen sätts in på. Oftast är det smidigast att lägga alla automathanetrade inbetalningar via Swish handel på en egen verifikationsserie märkt ”S” eller liknande.
Gör en testinbetalning
Klicka på ”Testa Swishkonto” för att göra en testinbetalning. Förfrågan om betalning skall komma upp direkt i swishappen på det mobilnummer ni skickat frågan till. När ni betalt skall det efter någon sekund synas både i tjänsten och er egen bank.
Testa hela flödet
För att kontrollera att avisering, avprickning, kvittens och bokföring fungerar hela vägen så anmäler ni er själva till en aktivitet, betalar med Swish handel och kontrollerar att allt fungerar som det ska.
Hör av er om något är oklart
Om ni inte får till det eller känner er vilsna så är ni välkomna att höra av er till oss så hjälper vi till.
Villkor från Swish för användningen av Swish Handel
För att undvika att Swish handelsavtal behöver kompletteras är det bra att kontrollera att följande information finns med på kundens hemsida eller app:
- Nedan kontaktuppgifter måste finnas med, det räcker inte med ett kontaktformulär.
- Organisationsnummer
- Det juridiska namnet och marknadsnamnet (om sådant finns)
- Postadress
- Telefonnummer
- Mejladress
- En beskrivning av de varor/tjänster som kan köpas på säljplatsen inklusive priser, skatter och förekommande avgifter. Det måste framgå om priserna är inklusive eller exklusive moms.
- Förekommande garantier på vara eller tjänst.
- Retur- och reklamationsrutiner.
- Enligt lagen om distansavtal* måste det framgå i villkoren att betalaren har 14 dagars ångerrätt.
- Leveranstider och logistik kopplad till leveransen.
- Leveransvillkor; inklusive regler för betalarens reklamation och eventuella omkostnader vid returer av varan/tjänsten.
- Betalningsvillkor; innan kunden skickar en betalningsbegäran till betalaren, ska betalaren ha haft möjlighet att ta del av följande information:
- En entydig beskrivning av och pris för de individuella varor/tjänster som betalaren har beställt.
- Det sammanlagda priset betalaren ska betala, inklusive en specifikation av eventuella skatter, avgifter, försändelseavgifter och andra avgifter.
- Att betalningen kommer att ske via Swish i svenska kronor.
- Förväntat leveransdatum.
Kunden får inte använda Swish varumärke, produktnamn eller logotyp i något annat syfte än att informera om att Swish accepteras för betalning.