Fjärrsupport med TeamViewer

Med hjälp av TeamViewer kan vi erbjuda fjärrsupport. Till exempel styra och visa på din dator om du har frågor och funderingar kring verksamhetssystemet Mina Aktiviteter.

Installera TeamViewer

  1. Automatisk nedladdning av TeamViewer
    Ladda ner gratisversionen av Teamviewer
  2. Om den automatiska installationen i steg 1 inte fungerar
    Ladda ner installationsfilen för TeamViewer från webben
    Till Windows
    Till Mac OS
    I Windows kan du söka efter TeamViewer för att hitta installationsfilen, om installationen inte skulle starta automatiskt.
  3. Starta installationen
    Det kan komma upp en ruta där får godkänna att installationsprogrammet körs. När sedan installationsprogrammet öppnas får du två val
    Hur vill du gå vidare? Välj Installera
    Hur vill du använda TeamViewer? Välj Privat/icke-kommersiellt bruk
    Klicka sedan på Godkänn-slutför
  4. Efter att installation är klar öppnas en webbsida till den engelska manualen samtidigt som programmet startas.

Godkänn fjärrstyrning TeamViewer

  1. Starta TeamViever
    På Windows skriver du in TeamViewer i sökfältet längst ner till vänster och då ska programmet komma upp som första valet längst upp. Om det enbart kommer upp en fil som heter TeamViewer_Setup.exe, eller liknande, så är programmet inte installerat och du får öppna den filen för att installera programmet.
  2. Starta en session
    I TeamViewer klickar du på de två pilarna i vänsterspalten, för att komma till sidan med Tillåt fjärrstyrning. Under rubriken Tillåt fjärrstyrning har du uppgifterna Ditt Id och Lösenord, som vi kan använda för att koppla upp till din dator. När sessionen har startat får du en ruta längst ner till höger och vi kan nu fjärrstyra din dator och visa på din skärm.

Om du använder Mac OS

Inställningar som kan behöva göras på en Mac