Byte av aktivitet

Byte av aktivitet för en befintlig anmälning

Hur ni går tillväga om en deltagare som redan anmält sig vill byta till en annan aktivitet beror på om ni hunnit
registrera någon form betalning i samband med anmälan.

Alternativ ett: Om ingen betalning registrerats

Plocka upp anmälan för redigering och välj den nya aktiviteten i rullgardinsmenyn för “Aktivitet”. Finns den inte
med i listan över aktuella aktiviteter så klicka på förstoringsglaset för att söka bland samtliga aktiviteter. Bocka
gärna i “Ytterligare åtgärd: Info med e-post” för att meddela deltagaren om ändring innan ni klickar på “Spara”.

Om det är en paranmälan så måste ni bryta paranmälan eller flytta båda anmälningarna till nya aktiviteten.

Alternativ två: När betalning redan registrerats

Om det redan registrerats ekonomiska transaktioner i samband med den aktuella anmälan så kan ni inte längre bara
byta aktivitet på anmälan utan att bokföringen blir missvisande. Även om de ekonomiska transaktionerna ännu bara är
preliminära/obekräftade är det besvärligt att ändra dem manuellt. Därför rekommenderar vi istället att ni istället
avanmäler deltagaren från den gamla aktiviteten och skapar en helt ny anmälan till nya aktiviteten.

  1. Plocka upp översikten för individen.
  2. Markera den befintliga anmälan och välj “Med markerade: Avanmäld utan krav på betalning”. Det
    innebär att uppgjort pris kommer att sättas till 0 kr för den gamla anmälan.
  3. Plocka upp den gamla anmälan för redigering och klicka på auto-pilen vid Registrera betalning. Då bör det visas
    ett negativt värde i beloppsfältet vilket innebär en återbetalning. Välj “Tillgodo” som betalmedel, dagens datum
    som verifikatdatum och ange en lämplig märkning av verifikatet, exempelvis “Byte av aktivitet”. Bocka lämpligtvis
    ur rutan “Mejl vid betalning” för att inte förvirra deltagaren.
  4. Anmäl deltagaren till den nya aktiviteten. Priset på nya anmälan skall vara det vanliga så det behöver ni inte
    ändra. Välj  däremot “Gå sedan till: Denna anmälan”, “Status: Antagen”, bocka ur “Skicka mejl om status ändras”
    och klicka på spara.
  5. Alt a) Om ni har valt att automatiskt belasta tillgodohavande då en individ antas till en aktivitet så är ni
    klara nu :-).

    Alt b) Om inte så klickar ni på auto-pilen vid Registrera betalning när ni kommer tillbaka till samma anmälan. Alla
    uppgifter bör vara korrekt ifyllda med automatik men om inte så justera dem så att det står samma betalsätt
    (Tillgodo), verifikatmärkning mm som det nyss skapade verifikatet för gamla anmälan. Nu kan ni om ni vill lämna
    kvar bocken i “Mejl vid betalning”. Klicka på spara för att slutföra.