• Smidigare navigering

    Genom den lilla ikonen som ser ut som en liten hamburgare längst upp till vänster kan ni nu nå alla sidor som ni har behörighet till. Genom att klicka på ”>”-ikonen öppnar ni även alla undersidor.

    I sökvägen till höger om hamburgermenyn kan ni också hoppa direkt till en överliggande sida genom att klicka på sidans namn. Ni kan också klicka på ”>”-ikonen efter en sida för att visa alla undersidor och direkt hoppa till någon av dem eller till sidor längre ned i hierarkin.

    När ni använder vår tjänst från en mobiltelefon, antingen via mobilens webbläsare eller via vår PWA-app, försvinner den vanliga toppmenyn som ni ser på större skärmar. Även navigeringen inne på sidan med länkar till relaterade sidor får ett mer begränsat innehåll. Istället når ni enkelt dessa sidor via den nya hamburgermenyn.

    Exempelbilden visar en svart bakgrund, men ni kan som tidigare växla mellan ljust och mörkt läge via ikonerna längst upp till höger.

    Länk till handledningen

    Uppe till höger hittar ni alltid ett frågetecken som länkar till vår handledning. Om länken är orange så betyder det att länken leder till en sida i handledningen som handlar specifikt om sidan som ni tittar på. Är länken svartvit leder den istället till handledningens söksida.

  • Organisations kontaktuppgifter i bokningsflödet

    Ofta ställs formella krav på att säljarens namn, organisationsnummer, e-post och telefon skall framgå tydligt vid distansköp. Exempelvis granskas detta av bankerna innan avtal om Swish Handel beviljas.

    Tidigare har detta kunnat läggas in i bokningsvillkoren men för att underlätta och göra det ännu tydligare för den som bokar så visas uppgifterna nu som standard i sidfoten vid webbokning.

    Om ni inte vill ha uppgifterna i sidfoten, exempelvis för att det genererar för många frågor från besökare, så kan ni i allmänna inställningarna för webbshoppen kryssa i att uppgifterna skall döljas.

  • Snabbare massutskick

    För att göra ett massutskick har man tidigare behövt lägga till mottagare från adressbok, deltagarlistor etc och därefter öppna utskickguiden för att välja brevmall och slutföra utskicket.

    Nu kan man alternativt göra de nödvändigaste valen direkt när man lägger till mottagare och sedan förhandsgranska eller skicka direkt.

    Om det redan finns ett pågående utskick kan man också välja att avsluta det direkt och istället lägga till mottagare i ett nytt utskick.

  • Hantera tillgodo direkt från personprofilen

    Både nu och tidigare så hanteras tillgodo helt automatiskt i samband med bokning/avbokning. Tidigare har dock övrig hantering av tillgodohavanden endast gjorts via ekonomimodulen.

    Nu kan ni på direkt personprofilen klicka på tillgodohavandet för att granska var det kommer ifrån, bokföra återbetalning, flytta till annan person mm. Det gör det både enklare och snabbare att hantera tillgodon för enstaka personer.

  • Addera notering vid närvaroregistrering

    När en ledare/funktionär plockar närvarolistan för att se och pricka av deltagare är det nu möjligt att addera noteringar både på enskilda deltagare och på aktivitetstillfället som helhet.

    Ledaren kan exempelvis lägga in ”Idag övade vi på…” på aktivitetstillfället som helhet. Samtidigt kan ledaren på en enskild person lägga in exempelvis ”Skall innan nästa tillfälle öva extra på…”.

  • Mejlbekräftelse vid egen avbokning

    När någon enligt bokningsvillkoren har rätt att avboka sig själv och gör detta så skickas nu en avbokningsbekräftelse. Om ni använder standardmallar skickas bekräftelsen med e-post men som vanligt kan ni skapa egna mallar och där välja prioriteringar mellan e-post, SMS och print.

  • Prisjustering vid byte av aktivitet

    När man från deltagarlistor flyttar en eller flera deltagare till en annan aktivitet så får man numera upp frågan om man vill behålla det befintliga priset eller räkna om priset baserat på den nya aktiviteten. Systemet kommer även ihåg valet så att ska man flytta fler gånger är det val man gjorde vid föregående flytt förvalt.

  • Smarta begränsningar av betalalternativ

    Om en bokning skall betalas omgående så döljs med automatik betalalternativ som inte kan slutföras och fångas upp direkt online. Exempelvis faller bankgiro, Plusgiro och SWIFT/IBAN bort som betalalternativ.

    Rent tekniskt så behöver ni i era bokningsvillkor sätta minsta antal dagar från avisering till noll dagar och övriga parametrar så att avgiften förfaller direkt vid antagning. Observera att det är fullt möjligt att ställa in bokningsvillkoren så att det exempelvis går att betala med bankgiro fram till och med tre dagar innan en aktivitet skall genomföras men därefter endast med Swish, betalkort etc.

    Senarelägger ni sista betaldatum för specifika bokningar så dyker åter långsammare betalalternativ upp igen.

  • Blockera inrikes kortbetalningar

    Kortbetalningar kan fångas upp direkt och fungerar för de flesta personer oavsett var i världen de bor. Nackdelen är att kortbetalningar blir dyra när det är större belopp som skall betalas. Transaktionsavgiften för en enda kortbetalning på 10 000 kr kan vara 200 kr. Avgiften för motsvarande betalning med exempelvis Swish eller bankgiro är mellan en och tre kronor.

    Genom att spärra inrikes kortbetalningar kan ni därför spara mycket pengar. Inställningen hittar ni under inställningar för betaltjänster.

  • Förbättringar i betalflödet

    Så fungerade det tidigare

    Om det var möjligt att betala med bankgiro, swish (företag) och/eller Swift/IBAN så visades alla betaluppgifter för dessa direkt i mejlade antagningsbesked mm. För exempelvis bankgiro visades både bankgiro- och OCR-nummer direkt i mejlet.

    För det mesta medförde detta inga problem men tyvärr glömde ibland folk bort att de redan betalat och betalade samma sak två gånger.

    Andra gånger så har deras pris ändrats efter att de först fick mejlet. I vissa fall kan de ha avanmält sig från något annat varpå den betalningen automatiskt överförts till den ännu obetalda anmälan som de redan fått betalningsinformationen om. Det hände också att de enligt mejlet skulle betala både aktivitetsavgift och medlemsavgift men att de senare betalt medlemsavgiften separat eller att det efteråt upptäckts att de redan var medlemmar även fast systemet inte identifierat dem som medlemmar utan skapat ett duplikat som senare smälts samman. Informationen i mejlet de tidigare fått var då inte längre korrekt.

    Så fungerar det nu

    För att minska problem med felaktiga betalningar visas nu istället endast en länk till en webbsida där alla betaluppgifter hämtas på nytt efter att de klickat på länken. Om de redan betalt, delbetalt eller fått ett ändrat pris så framgår det tydligt från den uppdaterade betalinfon.

    Dessutom är det inte möjligt att i förväg skriva ut uppgifter som skall användas för att betala med Swish handel eller betalkort varför hanteringen nu blir enhetlig för alla betalmedel och deltagaren kan vid betaltillfället välja vilket betalmedel den föredrar.

    Jätteenkelt att betala många saker samtidigt

    Som en extra bonus så visas på betalsidan inte bara den enskilda bokningen de klickat på betallänken ifrån utan även alla andra bokningar som skall betalas av samma individ. Genom att bocka i vilka andra saker som skall betalas samtidigt räcker det med en bankgiro-, swish- eller kortbetalning för allt. Detta kommer säkerligen att bli mycket uppskattat bland dem som deltar i många aktiviteter eller kanske har flera barn som de skall betala flera aktiviteter för.


    Information vid utskrift

    När meddelanden skrivs ut på papper så blir givetvis länken oanvändbar och döljs därför automatiskt. Istället visas betalinformation med BG- och OCR-nummer och/eller uppgifter för betalning med Swish företag eller SWIFT/IBAN på samma sätt som tidigare. Detta sker vanligtvis automatiskt när ni väljer att skriva ut meddelandet. Vissa mejlklienter kan dock ha begränsad funktionalitet för att olika utseende på skärm och utskrift men då kan ni alltid plocka upp meddelandet på webben och skriva ut det därifrån.